ניהול כספים במיקור חוץ – מתי?

תכנית עסקית לסטארט אפ?
28 באוגוסט 2016
בניית תקציב שנתי-עקרונות בסיס
28 באוגוסט 2016

הקמתם סטארט-אפ ועכשיו אתם נמצאים בעיצומו של אחד משלבי חייו. אולי אתם עובדים כעת כשכירים במקום אחר ומטפחים לאט את המיזם שלכם שעדיין בחיתוליו ואולי אתם יושבים כבר במשרד לאחר שגייסתם כסף ממשקיעים ומנהלים סטארט אפ שמעסיק מעל 10 עובדים. בשלב כלשהו אתם תרצו ותיאלצו להשתמש בשירותיו של מנהל כספים מקצועי. אך באיזה שלב כדאי לפנות לבעל מקצוע כזה?

סטארט אפ - תחילת הדרך

תשובה אפשרית אחת תהיה מיד בהתחלה. אמנם אין כל צורך בשלב הראשוני במנהל כספים והצרכים של פרויקט בשלבים הראשונים שלו הם מאוד בסיסיים ופשוטים - בעיקר הפקה של דוחות שנתיים ודיווח שוטף לרשויות המס. זהו שלב ה-Seed, שלב התינוקות/ילדות של סטארט-אפ. בשלב הראשוני הזה עיקר המאמץ יהיה להעמיד מוצר, או לפחות גרסה ראשונית שלו שמוכיחה כי הקונספט אפשרי, מה שמכונה Proof Of Concept, או POC. אולם בכל זאת, יש כבר כמה צרכים נוספים חשובים ביותר. יש צורך בבניית מודל עיסקי, למשל, ויכול להיות טוב יותר לצאת לדרך כאשר יש לך ביד תכנית עסקית בסיסית. גם כהכנה לקראת גיוס רציני וגם למיקוד מאמצי הפיתוח לכיוונים רווחיים יותר. לכן יכול להיות יעיל ורצוי מאוד לגייס כבר בהתחלה איש פיננסים רציני כחלק מצוות המייסדים. כמובן, ניתן גם לפנות לחברה חיצונית, או רואה חשבון לרוב הצרכים האלה, ורבים מאוד עושים כן, אולם בהחלט יש יתרון לסטארט אפ שנעזר באיש כספים מנוסה-CFO.

צמיחה- לאחר גיוס של מעל 1 מיליון דולר

הסטארט אפ החל לצמוח באופן משמעותי והצליח לגייס הון רציני ממשקיעים, קרנות הון סיכון או מקורות אחרים. למעשה, אפילו מעט לפני שלב זה. כשכבר פניתם למשקיעים והצלחתם לעניין אותם. המשקיעים יכולים לדרוש שיהיה אדם מתוך החברה שמבין את השפה ועולם הפיננסיים. אחד הצרכים המשמעותיים ביותר של המיזם בשלב זה יהיה לנהל את מערכת היחסים עם המשקיעים שלכם באופן מעורר אמון ויציב. לדווח להם באופן מסודר ונכון על התקציב, הניהול, והתכניות לעתיד.

אבל גם אם המשקיעים לא ידרשו זאת, העובדה היא שהצרכים שלכם השתנו עכשיו באופן משמעותי. יהיה עליכם לנהל את תזרים המזומנים באופן מדוקדק כדי לעמוד בתאריכים ותחנות הדרך שהוסכמו עם המשקיעים, יהיה עליכם להשתמש נכון בכסף שקיבלתם. תצטרכו עכשיו לתמחר נכון את המוצרים שלכם, לתקצב בהתאם את ההוצאות שלכם, להתנהל נכון מול הבנקים, לגייס עובדים ולקבוע עבורם תנאי שכר ולעתים קרובות גם לבנות תכנית אופציות עבורם. זהו שלב שבו היזמים זקוקים כבר בהחלט לגורם מנוסה בניהול כספים-CFO.

אולם רוב הסטארט אפים כיום אינם עובדים עם איש כספים משלהם. ואכן, אין בהכרח צורך לגייס מנהל כספים שכיר בשלב זה וזאת בתנאי ששוכרים גורם חיצוני -CFO שיספק לכם שירותי ניהול כספים במיקור חוץ. זהו פתרון מספק בהחלט, אולם כדאי לבדוק היטב האם הגורם שפונים אליו מסוגל לספק את כל השירותים שאתם צריכים. האם הוא כבר היה מעורב בפרויקטים כמו שלכם. האם הוא מבוסס היטב ובעל ניסיון בתחום? אלה שאלות קריטיות עבורכם.

בשלות / שלב הצמיחה הגדולה

כאשר הסטארט אפ הגיע למצב שבו כבר יש לו לקוחות ומכירות בהיקף משמעותי הגיע הזמן להעסיק איש כספים מקצועי גם אם לא יעשה זאת במשרה מלאה. גם כאן ניתן לעבוד במיקור חוץ, אולם איש זה חייב כבר ללוות את החברה מבחינה פיננסית באופן יומיומי. לנהל מנגנון מסודר, לשמור על הסדר בחשבונות, לטפל בנושאי תזרים מזומנים,תקציב, בקרה ומימון ולייצר אנליזות ודוחות למנהלים ולמשקיעים.

סיכום

לכל שלב בחייו של סטארט-אפ נתון יש צרכים משתנים. אולם בסופו של דבר, מדובר בעסק שיש לנהל וכל עסק צריך מישהו בצד שלו שמבין בכספים. ייתכן שאינכם זקוקים ל-CFO במשרה מלאה ולכן תפנו לאיש כספים מנוסה במיקור חוץ. בכל מקרה, אתם צריכים לבנות את היסודות נכון בשלב מוקדם ככל האפשר. הדבר ימנע מכם הרבה בעיות ועיכובים בהמשך הדרך.

צרו אתנו קשר עוד היום, ונשמח להעמיד לשוחח עמכם על הפרויקט שלכם, לבדוק מה הצרכים שלכם כעת ובעתיד, ולהעניק ייעוץ מניסיוננו העסקי העשיר בתחום.